Friday 11 May 2012

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua muslimin dan muslimah sekalian....

Wah..tinggal lagi seminggu je lagi nak cuti balik kampung. Good luck ye kepada rakan-rakan seperjuangan yang mengambil peperiksaan LJM pada 13 June 2012 nanti.. Study sampai lepak, result biar gempak, Jangan menyusahkan mak bapak..heheee... Nanti bulan September giliran kitorang pulak yang akan amek exam LJM..amek kaw..lepas raya pulak tu...tak pe..yakin BOLEH.. Esok mak datang nak angkut barang. huhuu..rase sedih la tinggalkan INSTEDT tercinta ni... Tiga tahun, banyak ilmu dan pengalaman yang dipelajari di sini, tak kisah ape orang nak cakap, yang penting aku suka belajar kat sini. kat sini jugalah aku dapat lihat macam-macam ragam manusia yang aku tak pernah jumpa sebelum ni. Bahkan mase tinggal kat Asrama SMK Seri Gading pun tak jumpe kerenah dan ragam yang sebegini. Tapi bagi aku, yang baik jadikan teladan dan buruk jadikan sempadan dan tak kan diikut.

Sejak-sejak ni aku rajin jugalah, layari kisah kisah para Anbia, Para Sahabat-sahabat Rasulullah. Baca tentang kisah perjuangan mereka untuk menegakkan syiar Islam dan sanggup gugur sebagai Syuhada'. Aku terharu sangat sampai mengalirkan air mata. Tentang Saidina Abu Bakar As-Siddiq yang sering membenarkan apa yang saja percakapan Rasulullah, mengenai Umar Al-Khattab yang sememangnya dikagumi dengan sifatnya yang berani sehingga syaitan pun takut kepada Saidina Umar, mengenai Saidina Uthman Bin Affan yang lemah lembut dan seorang yang dermawan, sanggup mendermakan hartanya demi Islam, tentang Kepahlawanan Saidina Ali yang berani. MasyaAllah.. buat aku terharu. begutu susah dan payah mereka memperjuangkan agama Islam demi Umat akan datang. Mereka inilah yang patut dijadikan idola oleh golongan remaja Islam. Bukannya memilih sebarangan idola seperti penyanyi dan pelakon pada masakini. bagi aku tokoh-tokoh inilah IDOLA YANG SEBENAR. Selain itu aku kagum dengan Srikandi Khaulah Al-Azwar. Walaupun beliau seorang perempuan, tetapi beliau telah menunjukkan yang wanita bukankan golongan yang lemah. Sehingga Khalid al-walid pun kagum dengan keberanian Beliau di medan peperangan. Subhanallah... Yang membuatkan aku menangis bila membaca mengenai Al Fitnah Al Kubro, yang berlaku pada zaman pemerintahan Saidina Uthman bin Affan sehingga terbunuhnya Khalifah Islam Ketiga itu. Sejak dari itulah fitnah mengenai Islam sering saja berlaku dan sehinggalah ke hari ini.

Ini sajalah yang dapat aku kongsi mengenai sirah ni. InsyaAllah kita sambung lagi pada masa akan datang. Ingat, kita sebagai umat Islam mestilah megetahui tentang tokoh-tokoh dan perjuangan dalam sejarah Islam kita. Marilah sama-sama kita menghayati dan mengambil kebaikan yang ada pada tokoh-tokoh ini. marilah juga kita bacakan Al-Fatihah keatas Junjung Kita Rasulullah S.A.W dan para sahabat-sahabatnya. Al-Fatihah...


No comments:

Post a Comment